05 Ιουλίου 2017

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ, ΨΗΦΙΣΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ 1091/16 ΓΙΑ ΙΓΜΕ 4/7/2017

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΒ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΜE΄
Τρίτη 4 Ιουλίου 2017

Αθήνα, σήμερα στις 4 Ιουλίου 2017, ημέρα Τρίτη και ώρα 18.06΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια, για να συνεδριάσει υπό την προεδρία της Γ΄ Προέδρου αυτής κ. Αναστασίας Χριστοδουλοπούλου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
……………………………………………………………………………………………….
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τέλος, είναι η τροπολογία, την οποία θα υπερασπίσει ο κ. Σταθάκης, η οποία αναφέρεται σε αναστολή για δώδεκα μήνες των πάσης φύσεως πράξεων διοικητικής και αναγκαστικής εκτέλεσης κατά του ΙΓΜΕ. Είναι και αυτή εκπρόθεσμη και έχει κατατεθεί από τους Υπουργούς Οικονομικών, Δικαιοσύνης, Περιβάλλοντος και Οικονομικών.
Κύριε Σταθάκη, έχετε τον λόγο για πέντε λεπτά.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Με την τροπολογία αυτή προσπαθούμε να λύσουμε ένα πρόβλημα που έχει προκύψει. Το πρόβλημα έχει φυσικά πολύ βαθιές ρίζες στο παρελθόν. Υπενθυμίζω ότι το ΙΓΜΕ είχε καταργηθεί από την κυβέρνηση Σαμαρά και η σημερινή Κυβέρνηση αποφάσισε να το επαναλειτουργήσει από τις αρχές του 2015.
Θεωρούσαμε και θεωρούμε ότι είναι αναγκαία η ύπαρξη του ΙΓΜΕ, ενός δημόσιου φορέα, δηλαδή, ο οποίος ασχολείται με όλα τα θέματα του γεωλογικού ενδιαφέροντος της χώρας.
Τώρα το ΙΓΜΕ βρίσκεται σε σημείο στο οποίο δεν μπορεί να λειτουργήσει αυτή τη στιγμή, καθώς φέρει οικονομικά βάρη τα οποία έρχονται επίσης από το παρελθόν και τα οποία έχουν οδηγήσει σε δικαστικές αποφάσεις, οι οποίες έχουν δεσμεύσει το σύνολο των λογαριασμών του ΙΓΜΕ.
Το πρόβλημα είναι απλό. Οι συνταξιούχοι του ΙΓΜΕ στο παρελθόν είχαν επιπρόσθετα από τη δημόσια σύνταξη και τις δημόσιες παροχές που έχει κάθε εργαζόμενος στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Είχαν ένα ειδικό ασφαλιστικό πρόγραμμα, συνταξιοδοτικό με ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία, το οποίο κάποια στιγμή τελείωσε άδοξα.
Στη συνέχεια, όμως, οι συνταξιούχοι διεκδίκησαν τη διευθέτηση του ιδιωτικού συνταξιοδοτικού τους προγράμματος πέρα από τα όρια του αποθεματικού που είχε η ιδιωτική εταιρεία και επιχείρησαν να συνεχίσει αυτό το πρόγραμμα με δημόσιο χρήμα, να εξυπηρετηθεί δηλαδή από τον δημόσιο προϋπολογισμό. Η θέση του Υπουργείου μας ήταν αρνητική σε αυτήν την εξέλιξη.
Οι συνταξιούχοι στη συνέχεια κατάφεραν με δικαστικές αποφάσεις να προχωρήσουν στην κατάσχεση των λογαριασμών του ΙΓΜΕ με βάση τις δικαστικές αυτές αποφάσεις. Αυτό οδήγησε σε αναστολή, πλήρη παράλυση το ΙΓΜΕ, καθώς δεν μπορεί να πληρώσει μισθούς εργαζομένων, χρωστάνε νομίζω τρεις μήνες. Υπάρχει υπαρκτός πλέον κίνδυνος απώλειας των προγραμμάτων ΕΣΠΑ του ΙΓΜΕ, που αποτελούν ένα σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού του και έχει παραιτηθεί και η διοίκηση του Οργανισμού την επαύριον που κατασχέθηκαν οι λογαριασμοί.
Με την τροπολογία αυτή θεσπίζουμε για δώδεκα μήνες το ακατάσχετο των λογαριασμών του ΙΓΜΕ, το οποίο θα επιτρέψει από αύριο πρώτον, να πληρωθούν οι εργαζόμενοι και δεύτερον, να τοποθετηθεί η νέα διοίκηση στο ΙΓΜΕ και να επαναλειτουργήσει κανονικά ο Οργανισμός.
Το διάστημα και η λύση αυτή είναι σαφώς προσωρινή, καθώς με την εγκατάσταση της νέας διοίκησης θα επιλυθούν και τα μακροχρόνια προβλήματα, τα οποία ανέφερα προηγουμένως, προσπαθώντας να δοθεί μια οριστική και αμετάκλητη λύση στο θέμα αυτό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τώρα θα δώσω με τη σειρά τον λόγο στους ειδικούς αγορητές, επίσης, για πέντε λεπτά.
Πρώτα θα δώσω τον λόγο στην εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, την κ. Μαρία Τριανταφύλλου.
ΜΑΡΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Περνάω πολύ γρήγορα τις τροπολογίες. Συμφωνούμε στις τροπολογίες και σε σχέση με την κινητικότητα των νέων. Είχαμε πει όταν είχε έρθει προς κύρωση ότι η κινητικότητα των νέων είναι μια ελκυστική έννοια που πρέπει όμως να υπάρχουν προϋποθέσεις. Είναι σημαντική η παρουσία της ομογένειας και το λαμβάνουμε υπόψη. Επομένως, λέμε «ναι» και σε αυτήν την τροπολογία και στις επόμενες.
Θέλω, όμως, να σταθώ στην τελευταία τροπολογία σε σχέση με το ΙΓΜΕ.
Είναι, πράγματι, πολιτική απόφαση η επαναλειτουργία, η επανασύσταση του ΙΓΜΕ. Είναι πολύτιμο εργαλείο για την παραγωγική ανασυγκρότηση. Δεν ξεχνάμε τι έγινε όλα τα προηγούμενα χρόνια, πώς υποβιβάστηκε, δηλαδή, το ΙΓΜΕ από υπηρεσία και σιγά-σιγά το 2015, με την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, επανασυστήθηκε.
Θέλω, όμως, να κάνω δύο παρατηρήσεις.
Το ΙΓΜΕ, όπως είπε ο Υπουργός, έφτασε εδώ και χρεώνεται και τα προηγούμενα. Αφορμή αυτή τη φορά ήταν ένα συμβόλαιο ασφαλιστικό που δόθηκε. Υπήρξαν τελεσίδικες και αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις του Αρείου Πάγου που δικαιώνουν δικαιούχους του 2009. Όλα πλέον δεν λειτουργούν. Είναι στον αέρα έργα αξίας, νομίζω, 1,5 εκατομμυρίου ευρώ. Και έρχεται αυτή η τροπολογία.
Θα ήθελα να πω δύο πράγματα. Νομίζω ότι είναι απαραίτητο, αν υπάρχει ακόμα αυτός ο τρόπος συνταξιοδότησης, να υπάρχει μία νομοθετική ρύθμιση -αν δεν έχει υπάρξει, δεν το ξέρω, το προτείνω στην Υπουργό- που αυτό να το σταματά. Μέχρι τώρα, υπήρχαν όλα αυτά τα τρικ σε σχέση με τους μισθούς, τις συντάξεις κλπ., ότι βάζω επίδομα ή ότι για παράδειγμα αυτό είναι πράγματι τρικ. Πρώτον είναι αυτό.
Δεύτερον, υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις που πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις, γιατί είναι αμετάκλητες και θα πρέπει τα χρήματα να δοθούν.
Τρίτον, έχω την εντύπωση ότι χρειάζεται ένας έλεγχος των πεπραγμένων και μία αναδιοργάνωση των αρμοδιοτήτων κι ένας απολογισμός και μία νέα κατεύθυνση για το ΙΓΜΕ, ακριβώς γιατί μιλάμε για ένα πολύτιμο εργαλείο. Υπάρχει υποστελέχωση, αλλά χωρίς τη νέα κατεύθυνση –ας μην πάμε όπως παλιά-, η οποία θα πρέπει να οριοθετηθεί από την Κυβέρνηση και το Υπουργείο, δεν μπορούμε να μιλάμε για προσλήψεις γενικά και αόριστα.
Άρα, θα έλεγα ότι χρειάζεται μία νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα βάζει μαχαίρι στο προηγούμενο, που πλέον, για όσους βγήκαν ή βγαίνουν στη σύνταξη είναι τετελεσμένο.
Και δεύτερον, νομίζω ότι θα πρέπει επειγόντως, όχι απλά να υπάρξει μία νέα διοίκηση ακριβώς γιατί μπορεί να εξοικονομηθεί λίγος χρόνος, κάποια χρήματα κλπ. και να στηθεί το ΙΓΜΕ στα πόδια του, αλλά νομίζω ότι θα πρέπει να υπάρχει, ξαναλέω, επαναπροσδιορισμός και επανεκκίνηση. Αυτό, κατά την άποψή μου, δεν μπορεί να γίνει χωρίς απολογισμό. Ξαναλέω ότι είναι σημαντικό, πολύτιμο εργαλείο για την παραγωγική ανασυγκρότηση.
Συμφωνούμε με την τροπολογία, αν και θα μου επιτρέψετε να πω ότι μάλλον είναι ένα τσιρότο στην πληγή, γιατί, κατά την άποψή μου, θα πρέπει να υπάρξει ένας σχεδιασμός ο οποίος θα πρέπει να είναι ολοκληρωμένος για την από εδώ και πέρα λειτουργία του ΙΓΜΕ.


Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τον λόγο έχει ο κ. Καββαδάς από τη Νέα Δημοκρατία.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΒΒΑΔΑΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Όσον αφορά την πρώτη τροπολογία των Υπουργείων Παιδείας, Εξωτερικών και Οικονομικών για τα θέματα που ρυθμίζονται σχετικά με την παραμονή των νέων μας στην Αυστραλία, μας βρίσκει σύμφωνους και την υπερψηφίζουμε.
Το Μνημόνιο κατανόησης που υπεγράφη, όπως είπε ο κύριος Υπουργός, στις 14 Μαΐου 2014 μεταξύ Ελλάδος και Αυστραλίας στην Καμπέρα της Αυστραλίας επί Νέας Δημοκρατίας και επί υπουργίας της κ. Κεφαλογιάννη, είναι επωφελές για τη χώρα μας, γιατί δίνει την ευκαιρία στους νέους για παραμονή και εργασία στην Αυστραλία και την εξοικείωση των νέων μας με τον πολιτισμό, τη γλώσσα και την κοινωνία της άλλης χώρας.
Επίσης, με τη συμφωνία αυτή βελτιώνονται οι συνεργασία και οι σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών, πράγμα που είναι πολύ σημαντικό, αν συνεκτιμήσει κανείς και το μέγεθος της ελληνικής κοινότητας που υπάρχει στην Αυστραλία.
Όσον αφορά τη δεύτερη τροπολογία, την 1089/14, του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία παρατείνει την ισχύ εγγύησης του ελληνικού δημοσίου προς την Τράπεζα της Ελλάδος και την κάλυψη πιστώσεως μέσω του Έκτακτου Μηχανισμού Ρευστότητας, του λεγόμενου ELA, είναι αντιληπτό ότι για την ασφαλή και ομαλή λειτουργία των ελληνικών τραπεζών είναι απαραίτητη η ψήφισή της.
Πρόκειται για μια τυπική διαδικασία, που προβλέπεται από τους κανόνες λειτουργίας του ευρωσυστήματος και του ιδίου του ELA και, επομένως, η Νέα Δημοκρατία τάσσεται υπέρ της ψήφισης της συγκεκριμένης τροπολογίας.
Για την τρίτη τροπολογία, την 1090/15, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που αναφέρει τη μισθοδοσία του ναυτικού προσωπικού, αλλά και τη σύναψη συμβάσεων της Πλοηγικής Υπηρεσίας εμείς κατανοούμε, κύριε Υπουργέ, την ανάγκη να επικαιροποιηθεί το νομικό πλαίσιο για την πληρωμή των εργαζομένων της Πλοηγικής Υπηρεσίας και να μπορεί η υπηρεσία να κάνει συμβάσεις για προμήθειες καυσίμων και αναλώσιμων για να λειτουργήσει ομαλά.
Επίσης, δεν διαφωνούμε με τα χρηματικά όρια μέχρι το ποσό των 60.000 ευρώ, που τίθενται τόσο για τον πλοηγικό σταθμό του Πειραιά όσο και για τους υπόλοιπους δώδεκα σταθμούς της περιφέρειας. Επομένως, η Νέα Δημοκρατία και σε αυτή την τροπολογία τάσσεται υπέρ.
Για την τέταρτη τροπολογία, την 1091/16, την τροπολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τονίζω ότι με την παρούσα τροπολογία αναστέλλονται για διάστημα δώδεκα μηνών τα μέτρα διοικητικής και αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, του ΙΓΜΕ.
Στόχος σας είναι, όπως λέτε, να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του ΙΓΜΕ και αυτό να συνεχίσει να παρέχει υπηρεσίες. Ωστόσο, στην πραγματικότητα αυτό που κάνετε σήμερα με την παρούσα τροπολογία είναι να δώσετε μια προσωρινή λύση, κύριε Υπουργέ, για δώδεκα μήνες.
Μας είχατε πει στο τέλος Μάϊου 2017 ότι θα λυθεί το θέμα συνολικά με νομοθετική ρύθμιση που θα φέρνατε εσείς ως το τέλος Ιουνίου, καταργώντας το σημερινό ΙΓΜΕ και βάζοντας νέα διοίκηση στο νέο ΙΓΜΕ, ώστε τον Ιούλιο 2017 να καταβληθούν τα δεδουλευμένα.
Σήμερα, όμως, δεν λύνετε στην ουσία το πρόβλημα. Δίνετε απλά μια παράταση ζωής, μια ανάσα στην οικονομική μόνο ασφυξία του ΙΓΜΕ, ξεμπλοκάροντας τους τραπεζικούς λογαριασμούς για να πληρωθεί το προσωπικό και να λειτουργήσει πάλι το ΙΓΜΕ.
Για ακόμα μια φορά, λοιπόν, η Κυβέρνηση μεταφέρει τις αποφάσεις για τη λύση των προβλημάτων του ΙΓΜΕ ένα χρόνο μπροστά, παραδίδοντάς το πιθανότατα στην επόμενη κυβέρνηση.
Για όλα αυτά η Νέα Δημοκρατία σε αυτή την τροπολογία ψηφίζει «παρών», δεδομένου ότι δεν θέλουμε να σταθούμε εμπόδιο στην καταβολή των δεδουλευμένων των εργαζομένων.
Σας ευχαριστώ πολύ.
………………………………………………………………………………………………..
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Ο κ. Κούζηλος έχει το λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΖΗΛΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
………………………………………………………………………………………………..
Για την τροπολογία με γενικό αριθμό 1091, που αφορά το ΙΓΜΕ, αυτό υπήρχε, το κατήργησε η Νέα Δημοκρατία μαζί με το ΠΑΣΟΚ. Από εδώ και πέρα περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει με αυτό το πολύ σοβαρό θέμα. Γιατί στο ΙΓΜΕ βασίζονταν όλες οι γεωλογικές μελέτες και όλος ο πλούτος της χώρας μας.
Συγγνώμη, κύριε Υπουργέ, αλλά είναι δύο χρόνια και λύνουμε τώρα το πρόβλημα και ακόμα δεν το έχουμε λύσει αυτό το συγκεκριμένο πρόβλημα. Είναι δύο χρόνια. Ήταν και μία δέσμευσή σας όταν ήσασταν αντιπολίτευση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τον λόγο έχει ο κ. Βαρδαλής από το ΚΚΕ.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
……………………………………………………………………………………………….
Τέλος, για την τέταρτη και τελευταία τροπολογία, που αφορά το ΙΓΜΕ: Κύριε Υπουργέ, δεν είναι παρατήρηση, αλλά εν πάση περιπτώσει οι ίδιοι οι εργαζόμενοι ζήτησαν, πριν καταθέσετε την τροπολογία, να τη δουν. Τη στείλατε μετά που την καταθέσατε στη Βουλή. Γιατί το λέω αυτό; Ας πούμε, οι εργαζόμενοι διαφωνούν με την παράγραφο γ’. Κι εμείς διαφωνούμε. Έτσι όπως είναι διατυπωμένη αναστέλλεται η λήψη ασφαλιστικών μέτρων και κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να την αποσύρετε, γιατί αναστέλλεται στην πράξη και το δικαίωμα των εργαζομένων να προσφύγουν σε ασφαλιστικά μέτρα. Εσείς μας είπατε, όταν παρουσιάζατε την τροπολογία, ότι αύριο θα πληρωθούν οι εργαζόμενοι. Κι αν δεν πληρωθούν; Να μην έχουν οι εργαζόμενοι το δικαίωμα να κάνουν ασφαλιστικά μέτρα; Λέτε εσείς ότι θα πληρωθούν. Πόσοι Υπουργοί είπαν ότι θα πληρωθούν μέχρι τώρα; Γιατί να αφαιρέσετε αυτό το δικαίωμα από τους εργαζομένους;
Γιατί κουνάτε το κεφάλι; Θα πάρετε τον λόγο και θα εξηγήσετε.
Κατά τη γνώμη μας, εν πάση περιπτώσει, όλο αυτό το ιστορικό που αναφέρετε με την εξέλιξη του ΙΓΜΕ, αυτή η υποβάθμιση, είτε το θέλετε είτε όχι, αντικειμενικά διευκολύνει την παράδοση του ορυκτού πλούτου στους επιχειρηματικούς ομίλους με σκοπό την κερδοφορία τους.  Και αν συνεχιστεί αυτή η υποβάθμιση, λέω ότι αναγκαστικά θα πάμε προς αυτή την κατεύθυνση. Επόμενα, αυτά που είπατε στην αρχή. Θα πρέπει όμως να πάρετε όλα τα αναγκαία μέτρα για να υλοποιηθούν, δηλαδή να συνεχιστεί το ερευνητικό έργο του ΙΓΜΕ και συνολικά όλων των δράσεων του Ινστιτούτου. Όταν λέμε άμεσα, λέμε άμεσα, αύριο δηλαδή, να μπει η διοίκηση και να πληρωθούν οι εργαζόμενοι.
Τέλος, θέλω να πω και το εξής, σε κάθε περίπτωση η αγωνιστική ετοιμότητα των εργαζομένων, η πίεση προς την Κυβέρνηση, οι συνεχείς κινητοποιήσεις το τελευταίο τρίμηνο απέδειξαν για μια ακόμα φορά ότι μπορούν να φέρουν αποτελέσματα.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Κι εμείς ευχαριστούμε.
Τον λόγο έχει τώρα ο κ. Κωνσταντίνος Κατσίκης.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΙΚΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
…………………………………………………………………………………………………
Επιτρέψτε μου ένα λεπτάκι, κυρία Πρόεδρε, για να ολοκληρώσω με την τροπολογία με γενικό αριθμό 1091 και ειδικό 16 του Υπουργού κ. Σταθάκη. Το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, το ΙΓΜΕ, θεσμοθετημένο Όργανο της πολιτείας για την έρευνα και την αξιολόγηση των ορυκτών πρώτων υλών -χρηματοδοτείται από το Δημόσιο, διαχειριζόμενο κρατικά και ευρωπαϊκά κονδύλια για την εκπλήρωση των σκοπών ίδρυσής του- εξαιτίας της απρόβλεπτης μεταβολής των οικονομικών συνθηκών έχει περιέλθει σε αδυναμία ικανοποίησης των οικονομικών απαιτήσεων εναντίον του, με αποτέλεσμα την αναστολή εκτέλεσης λειτουργιών του, την αναστολή μισθοδοσίας του προσωπικού, όπως είπε και ο κύριος Υπουργός και υπάρχει εμφανής κίνδυνος απώλειας προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Για λόγους,  λοιπόν, υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος κρίνεται απόλυτα αναγκαία η προσωρινή προστασία του, με τρόπο που προβλέπεται στην προτεινόμενη διάταξη, δηλαδή με την αναστολή μέτρων διοικητικής και αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος της κινητής και ακίνητης περιουσίας του για διάστημα δώδεκα μηνών, όπου θα έχει και το ακατάσχετο.
Τελειώνω, λοιπόν, λέγοντας ότι με την προτεινόμενη διάταξη επέρχεται, βέβαια, υστέρηση είσπραξης εσόδων, ωστόσο η με τον τρόπο αυτό διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας του Ινστιτούτου θα αποβεί προς όφελος της εθνικής οικονομίας με την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας, την οποία επίσης, και υπερψηφίζουμε.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τον λόγο έχει ο κ. Σαρίδης.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΡΙΔΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
…………………………………………………………………………………………….
Ενώ θα έπρεπε, λοιπόν, να συζητάμε για την αποτελεσματικότητα που μπορεί να πετύχει η Ευρωπαϊκή Ένωση, όταν επιδιώκει να κλείσει συμφωνίες με τρίτες χώρες, όπως αυτή με τις Φιλιππίνες, εμείς είμαστε αναγκασμένοι να μιλήσουμε για τα οικονομικά χάλια του ΙΓΜΕ.
…………………………………………………………………………………………………
Ένα λεπτό ακόμα, κυρία Πρόεδρε.
Τέλος, με την τροπολογία με γενικό αριθμό 1091 δίνουμε άλλη μια παράταση σε ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα, για να βρούμε τη λύση κάποια στιγμή στο μέλλον. Το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών βρίσκεται σε άθλια οικονομική κατάσταση. Αυτό το ξέρουμε όλοι. Η λειτουργία του, όμως, είναι άκρως απαραίτητη για τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά φυσικά και για την ομαλή λειτουργία χιλιάδων επιχειρήσεων.
Εμείς θα ψηφίσουμε «ΠΑΡΩΝ» στη συγκεκριμένη τροπολογία. Και θα ψηφίσουμε «ΠΑΡΩΝ», γιατί υπάρχουν κάποιες δικαστικές αποφάσεις οι οποίες καλύπτουν μια μερίδα συμπολιτών μας. Εσείς αυτήν την τροπολογία την φέρνετε, για να καλύψετε μια άλλη μερίδα συμπολιτών μας, που δεν είναι κιόλας και σίγουρο ότι θα καλυφθεί με την ψήφιση της συγκεκριμένης τροπολογίας. Μας βάζετε ανάμεσα, να αποφασίσουμε εμείς και να αποτελούμε το σωσίβιο στην αναποτελεσματικότητά σας. Αυτά, λοιπόν, τα απογοητευτικά φαινόμενα δεν πρόκειται να σταματήσουν, παρά μόνο εάν το αποφασίσουμε εμείς οι ίδιοι.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όλα τελικά ξεκινούν απ’ όσα πράττουμε εμείς μέσα σε αυτή την Αίθουσα. Δυστυχώς, είναι πλέον μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού οι συμπολίτες μας που συνεχίζουν να πιστεύουν πως έχουν κάποιο νόημα οι συζητήσεις μας στο Κοινοβούλιο. Αυτή η απαξίωση της πολιτικής οφείλεται, σε μεγάλο βαθμό, σε πολλές αποφάσεις που έχουμε πάρει εμείς μέσα σε αυτή την Αίθουσα του Ελληνικού Κοινοβουλίου.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Ο κ. Δανέλλης από το Ποτάμι έχει τον λόγο.
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΔΑΝΕΛΛΗΣ: Ευχαριστούμε, κυρία Πρόεδρε.
………………………………………………………………………………………………
Τέλος, σε σχέση με το ΙΓΜΕ θέλω να πω ότι έχει ουσιαστικά ακυρωθεί σε έναν ρόλο που είναι χρήσιμος στο αναπτυξιακό μοντέλο που θέλουμε να σχεδιάσουμε και να υποστηρίξουμε για να είναι και βιώσιμο. Το ΙΓΜΕ έχει μια σειρά διαχρονικών αμαρτιών που οδήγησαν στην πλήρη απαξίωση. Δεν ξέρω αν με την τροπολογία αυτή μπορούμε να λύσουμε κάποια από τα προβλήματα, ουσιαστικά να διασφαλίσουμε το προσωπικό να καλύπτεται στοιχειωδώς ως προς τη συνέχιση της παρουσίας του και ως προς την παροχή έργου. Φοβάμαι, όμως, ότι δεν διασφαλίζεται, κύριε Υπουργέ. Φοβάμαι, επίσης, ότι με αυτούς τους όρους δεν θα βρεθεί πρόθυμη διοίκηση να αναλάβει ένα δύσκολο έργο. Νομίζω ότι αυτό είναι το  κλειδί για να μιλήσει κανείς για την εξυγίανση και την αναδιοργάνωση του ΙΓΜΕ, αφού συμφωνούμε ότι έχει ρόλο να διαδραματίσει.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
 ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τώρα θα δώσω τον λόγο εναλλάξ σε κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους και ομιλητές.
Ξεκινάω με τον κ. Κεγκέρογλου, που είναι ομιλητής.
Ορίστε, κύριε Κεγκέρογλου, έχετε τον λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Θα μιλήσω αποκλειστικά για την τροπολογία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και συγκεκριμένα για την ρύθμιση που έφερε ο Υπουργός και αφορά στο ΙΓΜΕ.
Πριν δεκαπέντε περίπου μέρες, επ’ ευκαιρία επίκαιρης ερώτησης, συζητήσαμε το θέμα στη Βουλή. Ζητήσαμε να δοθούν λύσεις στα προβλήματα και συγκεκριμένα να βρεθεί τρόπος ούτως ώστε να διοριστεί διοίκηση, να υπάρχει εύρυθμη οικονομική λειτουργία, πληρωμή των εργαζομένων που επί τετράμηνο είναι απλήρωτοι και, βεβαίως, των υποχρεώσεων του ΙΓΜΕ έναντι των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, αλλά και άλλων προγραμμάτων που έχει αναλάβει, προκειμένου να ενισχυθεί ο ρόλος του και να μπορέσει να ανταποκριθεί και σε αυτά αλλά και σε μελλοντικά σχέδια.
Ταυτόχρονα, ζητήσαμε να λυθεί το θέμα που έχει να κάνει με το ασφαλιστικό συμβόλαιο και την ολοκλήρωση της καταβολής των υποχρεώσεων.
Ο Υπουργός δεσμεύτηκε ότι θα δοθεί λύση στο θέμα της διοίκησης και της λειτουργίας. Φέρνει μια τροπολογία σήμερα, η οποία προφανώς δεν είναι λύση. Όπως όλοι διαπίστωσαν -οι μέχρι τώρα ομιλήσαντες- είναι μετάθεση του προβλήματος. Είναι τσιρότο, πράγματι, και μάλιστα χωρίς σουλφαμιδόσκονη, που θα μπορούσε να κάνει κάποια δουλειά. Την ξέρετε τη σουλφαμιδόσκονη;
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Έχετε ιατρικές γνώσεις;
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Α, καλά, χρειάζονται ιατρικές γνώσεις!
Κύριε Υπουργέ, μεταθέτετε απλώς το πρόβλημα. Λέτε: «Ε, δώδεκα μήνες, δεν βαριέσαι. Αρκετός χρόνος. Θα περάσει αργά. Θα κυλήσει και εν τω μεταξύ δεν ξέρεις τι γίνεται. Μπορεί να το μετανιώσουν αυτοί οι οποίοι δικαιούνται αυτά που δικαιούνται…». Όχι, δεν πάει έτσι. Έπρεπε να δοθεί συγκεκριμένη λύση που να αφορά όλες τις πλευρές. Συγκεκριμένα -εκτός του ότι απλά εσείς αρνείστε σε τελεσίδικες και αμετάκλητες αποφάσεις την υλοποίησή τους, εκτός απ’ αυτό- δεν διασφαλίζετε με την τροπολογία ότι θα αρθεί αύριο η κατάσχεση των λογαριασμών μισθοδοσίας και ότι θα υπάρχει διοίκηση.
Θα σας πω συγκεκριμένα. Επειδή αναφερθήκατε κατά του συμβολαίου, γιατί πληρώσατε 600.000 ευρώ επί υπουργίας κ. Σκουρλέτη και 1.300.000 επί υπουργίας δικής σας αν το συμβόλαιο δεν έπρεπε να υλοποιηθεί; Άρα, στη μέση ανακαλύψατε ότι δεν πρέπει να πληρωθεί το συμβόλαιο. Εντάξει, είναι ένα θέμα το οποίο, όπως καταλαβαίνετε, δίνει δικαιώματα και βέβαια νομικά πατήματα.
Η ρύθμιση θα πρέπει να μιλήσει καθαρά για έναν ειδικό ακατάσχετο λογαριασμό -όπως την κάνετε ενδιάμεσα τη ρύθμιση-, που θα αφορά τη μισθοδοσία, την καταβολή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, την καταβολή όλων των λειτουργικών, ούτως ώστε να μπορεί να λειτουργεί το ίδρυμα και ταυτόχρονα, βεβαίως, να υπάρχει η δυνατότητα της ρύθμισης των οφειλομένων πληρωμών και στους συνταξιούχους. Θα μπορούσατε να έχετε φέρει μία ρύθμιση -μετά από διάλογο- στην οποία να προβλέπετε ότι σε δύο, τρία, τέσσερα, πέντε χρόνια -όσα χρόνια νομίζετε ότι θα μπορούσε αυτό να συμφωνηθεί και να τεθεί- θα υπάρξει υλοποίηση των αμετάκλητων αποφάσεων. Τώρα άρουμε με νομοθετικές ρυθμίσεις και αμετάκλητες αποφάσεις; Αυτό εντάσσεται μέσα στη γενικότερη λογική που υπάρχει για τον αλά καρτ σεβασμό των δικαστικών αποφάσεων; Είναι ένα συμβόλαιο που αφορά παροχές εφάπαξ, επειδή το έκανε ιδιωτική εταιρεία, όπως κατηγορήσατε το ΚΚΕ ότι υπερασπίζεται, δήθεν, ιδιωτικές εταιρείες; Η Εθνική Ασφαλιστική, την οποία μάλιστα προ ημερών την πουλήσατε, ήταν ιδιωτικά συμφέροντα και κάνατε αυτήν την τοποθέτηση;
Λοιπόν, για να κλείσω, εμείς λέμε ότι αυτή η ρύθμιση είναι μετάθεση του προβλήματος. Δεν θα δώσουμε, όμως, τη δυνατότητα στην Κυβέρνηση να πει ότι δεν βοηθήσαμε στο να πληρωθούν οι εργαζόμενοι. Λέμε, ναι, σε αυτές τις ρυθμίσεις για τη μετάθεση του προβλήματος και ταυτόχρονα, απαιτούμε να έρθει ρύθμιση που να αφορά το σύνολο των υποθέσεων. Πραγματικά, είναι η πρώτη φορά που συμφωνώ με τοποθέτηση συναδέλφου από την κυβερνητική πλειοψηφία που είπε την αλήθεια επί μιας τροπολογίας. Γιατί μέχρι τώρα έλεγαν «Ναι» τυφλά όλοι οι Βουλευτές σε όλα. Είναι μια υπόθεση όπου δεν μπορούμε να κάνουμε ότι δεν υπάρχει. Θα πρέπει να δούμε μετά από διαβούλευση πώς λύνουμε πραγματικά το πρόβλημα.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τον λόγο έχει ο κ. Κεφαλογιάννης από τη Νέα Δημοκρατία.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
……………………………………………………………………………………………….
Όσον αφορά την τροπολογία με γενικό αριθμό 1091 και ειδικό 16, καταρχάς, κύριε Υπουργέ, θα μου επιτρέψετε να σας διορθώσω. Το ΙΓΜΕ δεν είχε καταργηθεί. Είχε συγχωνευθεί. Συγκεκριμένα, είχε δημιουργηθεί το Εθνικό Κέντρο Βιώσιμης και Αειφόρου Ανάπτυξης. Και θα είχε πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να μας πείτε, ως ηγεσία του Υπουργείου, τι ποσό έχει δαπανήσει μέχρι τώρα για δικαστικά έξοδα εδώ και έναν χρόνο το ΙΓΜΕ και που αφορούν το περίφημο συμβόλαιο. Σας το λέω γιατί υπάρχουν δημοσιεύματα ότι έχει δαπανηθεί περίπου ενάμιση εκατομμύριο για δικαστικές δαπάνες, έξοδα κ.λπ. Αν είναι κάτι το οποίο είναι σε γνώση σας, παρακαλώ να το εισφέρετε. Και, βεβαίως, είναι έξοδα τα οποία αποτέλεσαν μια από τις βασικές αιτίες που έχει βρεθεί αυτήν τη στιγμή το ΙΓΜΕ σε αυτήν την κατάσταση ώστε να έλθουμε με την τροπολογία να διορθωθούν κάποια πράγματα.
Έρχεται σήμερα η Κυβέρνηση και αντί να επιχορηγήσει -θα σας κάνω και μια πρόταση-, εκτάκτως το συγκεκριμένο Ινστιτούτο ή, όπως ειπώθηκε -υπήρχε και αυτή η πρόταση- να υπάρχει ένας ακατάσχετος λογαριασμός για τους εργαζόμενους, να έχουν τη μισθοδοσία τους -να μην υπάρχει ο κίνδυνος, δηλαδή, να χαθούν τα χρήματα- φέρνει μια τροπολογία η οποία το μόνο που κάνει είναι να μεταθέτει χρονικά το πρόβλημα. Το πηγαίνετε δώδεκα μήνες μετά. Εύλογα θα πω ότι το πάτε δώδεκα μήνες μετά γιατί μέχρι τότε πολιτικά ποιος ζει ποιος πεθαίνει. Άρα, πάμε και το πρόβλημα αργότερα, στο μέλλον, με την έννοια ότι...
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ (Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Εμείς θα ζούμε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ: Θα δούμε πού θα είμαστε σε ένα χρόνο.
Σίγουρα πάντως δεν είναι σωστή νομοθέτηση, σίγουρα δεν είναι τρόπος να λυθούν τα προβλήματα. Και εξ’ όσων γνωρίζω, απέναντι και στους εργαζομένους, αλλά και στους συνταξιούχους, τους οποίους αφορά η συγκεκριμένη τροπολογία, στην ουσία δεν έχετε κανένα τρόπο ώστε να μπορέσετε να δώσετε μια οριστική λύση για το ζήτημα.
Και το ερώτημα είναι, τι θα συμβεί μετά από έναν χρόνο; Θα ερχόμαστε πάλι εδώ με νέες τροπολογίες, με νέες ρυθμίσεις, να πάμε ξανά το πρόβλημα πιο μετά, στο μέλλον; Άκουσα τον κύριο Υπουργό να λέει ότι ενδεχομένως αυτό το διάστημα να τοποθετηθεί η νέα διοίκηση του ΙΓΜΕ και να δοθεί μια λύση. Μακάρι να είναι αυτός ο λόγος.
Σίγουρα πάντως με τον τρόπο με τον οποίο νομοθετείτε –για αυτό λέμε «παρών»- δεν είναι ένας τρόπος ο οποίος δίνει μια βιώσιμη λύση για το ΙΓΜΕ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τον λόγο έχει ο κ. Θεοχαρόπουλος.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΘΕΟΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κύριοι Υπουργοί, για άλλη μια φορά σε κύρωση γίνεται η ίδια συζήτηση.
…………………………………………………………………………………………………
Τέλος, για να κλείσω, σχετικά με το ΙΓΜΕ, σας είπαμε εμείς πριν από λίγο και ο Βουλευτής μας την υπεύθυνη στάση την οποία θα κρατήσουμε. Όμως, κύριε Υπουργέ, πρέπει να υπάρξει μια οριστική ρύθμιση. Πράγματι είναι ένα τσιρότο, όπως είπε χαρακτηριστικά η Βουλευτής της κυβερνητικής πλειοψηφίας, όχι εμείς. Όμως, γιατί δεν περιλαμβάνεται και η άρση της δέσμευσης των λογαριασμών που συνδέονται με τη μισθοδοσία του συνόλου των εργαζομένων; Απάντηση σε σχέση με την τροπολογία σας μπορείτε να μας δώσετε;
Ταυτοχρόνως, να θέσω ορισμένα ερωτήματα πολύ γρήγορα σε σχέση με την τροπολογία την οποία συζητάμε. Έχετε αξιολογήσει νομικά την αντοχή αυτής της τροπολογίας αυτόν τον χρόνο ή όταν μετά από αυτόν τον χρόνο θα κριθεί νομικά ή στέλνετε πάλι τη μπάλα στην εξέδρα σπρώχνοντας απλώς το πρόβλημα παρακάτω; Έχετε τη διάθεση να δημιουργήσετε ένα λειτουργικό ΙΓΜΕ όπως διαθέτουν και άλλες εκατόν ενενήντα οκτώ χώρες, χρήσιμο και αποτελεσματικό;
Τα δώδεκα και πλέον εκατομμύρια ευρωπαϊκά προγράμματα που κι εσείς είπατε ότι έχουν σχεδιαστεί για το νέο ΕΣΠΑ και είναι σε πορεία τελικών εγκρίσεων, πώς θα υλοποιηθούν με παράταση ενός μόνο έτους, η οποία δίνεται σήμερα, και πετώντας ουσιαστικά, όπως σας είπα, τη μπάλα στην εξέδρα; Μπορεί το Υπουργείο να πάρει συγκεκριμένη πρωτοβουλία για μια συνεννόηση με τους δικηγόρους των συνταξιούχων, ώστε να εξευρεθεί μια συμβιβαστική λύση;
Και αν το έχει επιχειρήσει, μπορείτε να μας ενημερώσετε ή να το επαναλάβετε από μια καλύτερη βάση;
Τέλος, πώς σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε τελικά τις διεκδικήσεις που συσσωρεύονται διαρκώς και αυξάνουν την οικονομική απαίτηση από το δημόσιο, που όμως ουσιαστικά ακυρώνουν και τη λειτουργία του ΙΓΜΕ;
Από μόνη της η τροπολογία, την οποία εμείς θα την ψηφίσουμε, όπως σας είπαμε, δεν φαίνεται να δίνει οριστική λύση. Γι’ αυτό σας ζητούμε συγκεκριμένες δεσμεύσεις και απαντήσεις στα ερωτήματα, τα οποία θέτουμε.
Παρακαλώ απαντήστε, γιατί αφορά το ελληνικό Κοινοβούλιο, αφορά τη χώρα, τι γίνεται στο θέμα της διαπραγμάτευσης. Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο και ακόμα και σήμερα μιλάμε για τέτοια προαπαιτούμενα, τα οποία δεν μπορεί να το αντέξει ο ελληνικός λαός.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Κύριε Σταθάκη, έχετε τον λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας): Απόψε έμαθα ότι οι μήνες που βάζουμε στην τροπολογία προαναγγέλλουν εκλογές και εντυπωσιάστηκα. Εγώ θεωρούσα ότι η Νέα Δημοκρατία έχει αποποιηθεί πλέον το αίτημα των εκλογών και ότι έχει συμφιλιωθεί με την πραγματικότητα. Σήμερα διαπίστωσα ότι θα έπρεπε να βάλω είκοσι επτά μήνες στο νούμερο στην τροπολογία για να είναι σίγουροι ότι θα γίνουν οι εκλογές στην προβλεπόμενη ημερομηνία στο τέλος της θητείας. Προφανώς, όμως, δεν ήταν αυτή η μέριμνα της τροπολογίας, ούτε ήταν η μέριμνα της τροπολογίας γενικώς να δούμε και αν σε δώδεκα μήνες ποιος ξέρει κ.ο.κ..
Δεύτερον, όσον αφορά την αξιολόγηση, νομίζω ότι τα ερωτήματά σας απευθύνονται ευθέως στον κ. Τσακαλώτο. Σας διαβεβαιώ, όμως, χωρίς να προτρέξω σε τίποτα, ότι οι εκκρεμότητες θα κλείσουν, όπως έχουν κλείσει και πολλές άλλες, οπότε δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας.
Τώρα για την τοποθέτησή μας σε κάθε μια από αυτές ή άλλες, νομίζω ότι η συμφωνία είναι ενιαία, την γνωρίζετε, δεν έχει αποκρυφθεί από κανέναν τίποτα και θα βρεθούν και στα θέματα αυτά οι λύσεις οι οποίες θα είναι υπερασπίσιμες. 
Έρχομαι τώρα στο θέμα του ΙΓΜΕ. Εμείς στην ερώτηση που είχε γίνει πριν από δέκα πέντε μέρες είχαμε οριοθετήσει επακριβώς τα τρία στάδια. Πρώτον, το ξεπάγωμα όλων των λογαριασμών του ΙΓΜΕ. Αυτό γίνεται με την τροπολογία σήμερα. Προβλέπει γενική αναστολή χωρίς εξαιρέσεις. Καταλαμβάνει όλες τις κατηγορίες των πιστωτών, το δημόσιο, τους εργαζόμενους, τους τρίτους. Και για λόγους ίσης μεταχείρισης και ισονομίας είναι αδύνατον να προβλέψουμε εξαίρεση από κάποιον, εκτός αν έχετε τόσο ισχυρές ανησυχίες. Υπονοήσατε ότι οι Υπουργοί πληρώνουν το ΙΓΜΕ. Δεν το πληρώνουν οι Υπουργοί το ΙΓΜΕ, το δημόσιο πληρώνει το ΙΓΜΕ.
Και δεν ξέρω καμία περίπτωση που να σας ανησυχεί τόσο πολύ ότι υπάρχει περίπτωση να μην πληρώνονται οι μισθοί των εργαζομένων σε δημόσιο φορέα. Απορώ γιατί έχετε τόση αγωνία και να πρέπει να απαιτηθεί το δικαίωμα να λάβουν μέτρα οι εργαζόμενοι κατά του εργοδότη-δημοσίου. Έχω την εντύπωση ότι παρουσιάζετε το ΙΓΜΕ σαν να είναι ένας ιδιωτικός οργανισμός με κάποιο εργοδότη-φορέα, ο οποίος δεν ξέρω τι πράγματα εν δυνάμει μπορεί να κάνει.
Άρα, η συζήτηση αυτή και η παρατήρηση αυτή είναι εκτός τόπου και χρόνου, δεν έχει κανένα περιεχόμενο. Δεν εγείρεται θέμα να μην πληρωθούν, άρα να χρειαστεί να κάνουν ασφαλιστικά μέτρα κατά του δημοσίου για να πληρωθούν. Είναι υπερβολές και άνευ περιεχομένου.
Δεύτερον, το αίτημα να εξαιρεθούν για να υπάρξει άρση της ισότητας όλων των πιστωτών του δημοσίου, των εργαζομένων και των τρίτων εγείρει νομικά θέματα τα οποία όλοι καταλαβαίνουν ότι δεν ισχύουν.
Τρίτο θέμα, η τροπολογία είναι το σημείο ένα. Αυτό μας επιτρέπει από αύριο να ορίσουμε τη νέα διοίκηση. Αύριο θα διοριστεί η νέα διοίκηση, όχι σε κάποια άλλη χρονική στιγμή. Αίρονται οι περιορισμοί, άρα μπορεί να πάει η νέα διοίκηση. Η νέα διοίκηση είναι έτοιμη. Οπότε θα ξεκινήσουμε αμέσως με το δεύτερο βήμα, όπως είχαμε πει στη συζήτηση στη Βουλή.
Και το τρίτο θέμα -δεν ταυτίζονται χρονικά, ποτέ δεν υπονόησα ότι ταυτίζονται χρονικά- είναι ο νέος χαρακτήρας, ο νέος νόμος, ο νέος κανονισμός κάτω από τον οποίο θα λειτουργήσει το ΙΓΜΕ.
Αυτό θα είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία, οριστική και αμετάκλητη, που θα προσπαθεί να επιλύσει και το πρόβλημα που επίμονα επιζητά να λυθεί, τουλάχιστον η πλευρά της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, το πρόβλημα των 50 εκατομμυρίων ευρώ. Δεν μιλάμε για ένα, δύο. Επαναλαμβάνω: Το πρόβλημα των 50 εκατομμυρίων ευρώ, που θα επιβαρύνει το δημόσιο προϋπολογισμό. Επιζητάτε να λυθεί με ένα τρόπο που τον παρουσιάζετε σαν να είναι αυτόματος. Δεν υπάρχουν τέτοιες λύσεις.
Εμείς έχουμε κάνει σαφές ότι δεν πρόκειται να δώσουμε τόσα χρήματα σε μια κατάσταση η οποία έχει μεν ορισμένες δικαστικές αποφάσεις. Θα τις δούμε, θα τις σεβαστούμε σε κάθε βαθμό. Η θέση, όμως, της Κυβέρνησής μας έχει διατυπωθεί προς όλες τις πλευρές, και στους εργαζόμενους και εδώ δημόσια: Δεν προτιθέμεθα να πληρώσει το δημόσιο έξτρα χρήματα για ένα ιδιωτικό ασφαλιστικό συμβόλαιο, του οποίου έληξε το αποθεματικό και λείπουν 50 εκατομμυρίων ευρώ. Αφορά τα τωρινά και τα μελλοντικά εφάπαξ. Και θα τα πληρώσει ο δημόσιος προϋπολογισμός!
Εγείρεται ένα σοβαρό θέμα. Δεν πρόκειται να ακολουθήσουμε εμείς μια τέτοια πρακτική. Το είπαμε. Θα βρούμε λύση, η οποία, όμως, θα υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον. Να είναι σαφές προς πάσα κατεύθυνση.
Για τον φίλο, τον κ. Βαρδαλή, επιμένω να μην καταλαβαίνω γιατί ταυτίζεστε με ιδιωτικά ασφαλιστικά συμβόλαια για εργαζόμενους του δημοσίου. Αυτή η απορία θα μου μείνει.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Θα δώσω το λόγο στην κ. Καφαντάρη από το ΣΥΡΙΖΑ για δύο λεπτά και θα συνεχίσουμε εναλλάξ.
ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ: Καλησπέρα και από εμένα.
Πραγματικά θεωρώ θετικό ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη θα ψηφίσει υπέρ της τροπολογίας για το ΙΓΜΕ. Θα ήθελα, όμως, να πω δύο, τρία πραγματάκια.
Είπε ο κ. Κεγκέρογλου -και σωστά- ότι δεν μπορούμε να κάνουμε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Επειδή εγώ βρίσκομαι σε αυτή την Αίθουσα από το 2012, το θέμα του ΙΓΜΕ είχε απασχολήσει πάρα πολλές φορές εδώ το Κοινοβούλιο. Ετοιμαζόντουσαν τροπολογίες οι οποίες δεν γινόντουσαν δεκτές και πάλι το θέμα παρέμενε.
Εγώ εκτιμώ αυτή τη στιγμή ότι η Κυβέρνηση, όπως ανέφερε και ο αρμόδιος Υπουργός, ουσιαστικά έχει να λύσει ζητήματα του παρελθόντος, τα οποία δεν είναι καινούργια. Και η κατάθεση της εν λόγω τροπολογίας είναι μια αρχή πραγματικά για να λυθεί αυτό το ζήτημα, με δεδομένη τη βούληση της Κυβέρνησης, όπως εκφράστηκε και πριν από τον κύριο Υπουργό, ότι πρέπει να υπάρχει το ΙΓΜΕ.
Όπως και όλα τα σύγχρονα ευρωπαϊκά κράτη, δεν μπορεί να μην έχουμε ένα ινστιτούτο γεωλογικών ερευνών, το οποίο, σημειωτέον, έχει εξήντα πέντε χρόνια ιστορίας. Ξεκίνησε από το ΙΕΥ, Ινστιτούτο Ερευνών Υπεδάφους, έγινε ΕΘΙΓΜΕ και κατέληξε μετά στο ΙΓΜΕ.
Θα ήθελα, όμως, πάλι να θυμίσω κάποια πράγματα, γιατί πιστεύω ότι σε αυτή τη διετία έγιναν αρκετά ζητήματα για το συγκεκριμένο θέμα.
Πρώτα απ’ όλα, με τον ν. 4024/2011 και με την υπουργική απόφαση 25200/2011 πάλι -αν θυμόμαστε ποιοι ήταν τότε κυβέρνηση- ουσιαστικά το ΙΓΜΕ συγχωνεύτηκε με το ΕΚΠΑ στο ΕΚΒΑ. Από τις πρώτες κινήσεις της Κυβέρνησης από το 2015 είναι ουσιαστικά να απεξαρτηθεί το ΙΓΜΕ και πραγματικά να είναι αυτόνομο και να λειτουργεί.
Επίσης, θα ήθελα να θυμίσω την ιδιότυπη εφεδρεία στην οποία είχαν μπει επί προηγούμενης συγκυβέρνησης εκατό τριάντα εργαζόμενοι στο ΙΓΜΕ. Το θέμα, όμως, είναι από εδώ και πέρα να πάμε ένα βήμα μπροστά.
Εκτιμώ, λοιπόν, ότι πραγματικά φαίνεται και με την κατάθεση της εν λόγω τροπολογίας, όπως είπα και αρχικά, ότι υπάρχει βούληση να λυθεί το ζήτημα, ότι ουσιαστικά το ΙΓΜΕ πρέπει να υπάρχει, να αναβαθμιστεί, να προχωρήσουν τα προγράμματα ΕΣΠΑ και στο προγραμματικό πλαίσιο, στον χρόνο 2014-220, που έχουν κατατεθεί συγκεκριμένα σχέδια και είναι πολύ σημαντικά.
Θα ήθελα να πω ότι ο μέσος όρος ηλικίας του προσωπικού του ΙΓΜΕ είναι αρκετά υψηλός. Άρα, πρέπει να τροφοδοτηθεί και με νέα άτομα και με νέους επιστήμονες.
Να πω και κάτι άλλο, το οποίο ίσως εκφεύγει και κάποιοι ίσως δεν το γνωρίζουν. Δεν είναι μόνο το αξιόλογο επιστημονικό προσωπικό που έχει το Ινστιτούτο, είναι και οι τεχνίτες, οι εργατοτεχνίτες, οι εξειδικευμένοι γεωτρυπανιστές, οι οποίοι δεν κάνουν μια γεώτρηση, όπως παραδείγματος χάρη για νερό. Υπάρχει εξειδίκευση και σε αυτόν το τομέα ακόμα. Και βέβαια, υπάρχουν και τα σοβαρά και πολύ καλά εργαστήρια τα οποία έχει. Και βεβαίως, υπάρχει και η βιβλιοθήκη, η οποία πραγματικά, όσον αφορά τη γεωλογική ιστορία της χώρας μας, το υπέδαφός μας κλπ., είναι πλήρως εξοπλισμένη κι έχει πάρα πολλά στοιχεία να δώσει παραπέρα.
Να κλείσω με το ότι στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, σαφώς ένα Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών μπορεί να παίξει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο. Η Κυβέρνηση έκανε το βήμα. Γιατί, το ξαναλέω, οι προηγούμενες κυβερνήσεις που λένε «δεν προχωράτε», «θέλετε να μεταφέρετε τη λύση στο μέλλον» κλπ., ενώ υπήρχαν και οι αγώνες των εργαζομένων, υπήρχαν και κινητοποιήσεις και παρεμβάσεις από εμάς που ήμασταν αντιπολίτευση τότε, δεν έκαναν κάτι.
Η Κυβέρνηση αυτή τόλμησε κι έφερε την πρώτη τροπολογία και πιστεύω ότι θα προχωρήσει σε εύλογο χρονικό διάστημα για την ανασύσταση του ΙΓΜΕ σε σύγχρονες συνθήκες, γιατί είναι, όπως είπαμε και νομίζω όλοι το παραδεχθήκαμε σε αυτή την Αίθουσα, ένα πολύ σημαντικό εργαλείο.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε, και για τον χρόνο.       
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Τον λόγο έχει ο κ. Ξυδάκης.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ: Μα, δεν υπάρχει περισσότερη δέσμευση. Θα σας απαντήσει ο Υπουργός. Δεν μπορούμε να δεσμευόμεθα ότι το Δημόσιο θα είναι πιο πολύ Δημόσιο. Αυτό θέλω να σας πω. Και για το ΙΓΜΕ διατυπώθηκε το ίδιο πράγμα. Είναι δημόσιοι υπάλληλοι, αν σταματήσουν πληρώνονται οι δημόσιοι υπάλληλοι, πάει να πει ότι τελείωσε το κράτος. Σας το απάντησε ο Υπουργός. Νομίζω ότι και ο κ. Σαντορινιός θα σας πει για την Πλοηγική Υπηρεσία ότι περισσότερη εξασφάλιση δημόσιου χαρακτήρα δεν μπορεί να υπάρξει.
Σε ό,τι αφορά το ΙΓΜΕ, η κ. Τριανταφύλλου, η Εισηγήτρια της Κύρωσης, με μεγάλη ενάργεια και παρρησία, είπε ότι περιμένουμε μια δημιουργική συνέχεια για την πραγματική αναδιοργάνωση του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, γιατί είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για την εθνική οικονομία, γενικά. Περιμένουμε και γενναίες αποφάσεις και ταχύτητα από τον Υπουργό, τον κ. Σταθάκη, ο οποίος είπε ότι από αύριο ξεκινάει. Κρατάμε αυτή τη δέσμευση του. Εδώ θα είμαστε στο Κοινοβούλιο, και η Συμπολίτευση και η Αντιπολίτευση, να το παρακολουθήσουμε.
Από εκεί και πέρα, επειδή ακούστηκε από τον συνάδελφο κ. Κεφαλογιάννη η αγωνία ότι δεν καταργήθηκε το ΙΓΜΕ και συγχωνεύθηκε, έχω να πω ότι στην διάρκεια της μνημονιακής υπαγωγής και των τεραστίων πιέσεων, πράγματι, που εδέχθη η χώρα μας από τους δανειστές, επί των προηγουμένων κυβερνήσεων –είναι μια παρατήρηση, δεν ασκώ κριτική μόνο- έγιναν τόσες συγχωνεύσεις και καταργήσεις που αποδιοργανώθηκαν κρίσιμοι τομείς του δημόσιου βίου.
Αποστελεχώθηκαν οι Υπηρεσίες Επιθεωρητών, όπως των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, που είναι το πιο κρίσιμο εργαλείο ενός μικρούς, ευέλικτου, δημοκρατικού, λειτουργικού κράτους. Υπάρχουν ελάχιστοι Επιθεωρητές για να επιθεωρήσουν αν γίνονται ορθώς και σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία οι λειτουργίες των επιχειρήσεων, των καταστημάτων κι ένα σωρό τομείς.        
Καταργήθηκε εν μια νυκτί ο ΟΤΕΚ, ο Οργανισμός Τουριστικής Εκπαίδευσης, και αποδιοργανώθηκε η τουριστική εκπαίδευση και προσπαθούμε να μαζέψουμε ένα πράγμα. Δηλαδή, σε έναν από τους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας με μία πράξη διαλύθηκε η εκπαίδευση στελεχών.
Έτσι καταργήθηκε και το ΙΓΜΕ, τη στιγμή που πρέπει να αναδιοργανώσουμε τη ματιά μας πάνω στον ορυκτό πλούτο, στην προσφορότερη εκμετάλλευσή του, τη στιγμή που έχουμε μπροστά μας την επόμενη δεκαετία εκμετάλλευση και εξόρυξη υδρογονανθράκων στα πελάγη. Καταργείται το κρίσιμο επιστημονικό όργανο, το οποίο επί δεκαετίες φτιάχνει όλον τον γεωλογικό χάρτη και τον χάρτη του ορυκτού πλούτου και συσσωρεύει τεχνογνωσία.
Να μην θυμίσω πώς απονομοθέτησε η Συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου τη νομοθεσία για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, που είχε θεσμοθετηθεί από τον Ραγκούση, και την επαναφέραμε εμείς ξανά από την αρχή ορθολογική, λειτουργική στη σειρά της.
Ακόμα με τους μη αξιολογημένους γενικούς διευθυντές στο Δημόσιο δουλεύει η ελληνική διοίκηση και μιλάτε για κομματικό κράτος. Τον απόλυτο ευτελισμό της ελληνικής διοίκησης επιφέρατε και ήταν Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης ο σημερινός Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Να τα θυμόμαστε, λοιπόν, αυτά.
Δεν αρνούμαι ότι υπήρχαν δυσκολίες σε όλη αυτήν την κρίσιμη επταετία και θα έχουμε δυσκολίες και τα επόμενα χρόνια, αλλά όταν συζητάμε, να συζητάμε πάνω στα δεδομένα, στα πεπραγμένα και στο τι έχει συμβεί.
Θα περιμένω και τις εξηγήσεις του κ. Σαντορινιού, να διαβεβαιώσει τον συνάδελφο του ΚΚΕ ότι δεν διαλύεται ο δημόσιος χαρακτήρας του Δημοσίου.
Από εκεί και πέρα, νομίζω ότι και η συμμετοχή κάποιων συναδέλφων της Αντιπολίτευσης και στην τροπολογία του ΙΓΜΕ και στην Πλοηγική Υπηρεσία δείχνει μια ωριμότητα και μια συμφωνία στα απαραίτητα minimum.
Σας ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
…………………………………………………………………………………..
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Η κ. Τριανταφύλλου έχει τον λόγο για δύο λεπτά.
ΜΑΡΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
…………………………………………………………………………………………………
Το δεύτερο σε σχέση με το ΙΓΜΕ –και τελειώνω-, επειδή είπα πράγματι τη λέξη «τσιρότο» και δεν το παίρνω πίσω, παρόλο που στηρίζω και στηρίζουμε ως ΣΥΡΙΖΑ την τροπολογία, η οποία είναι όντως τσιρότο. Είπα, όμως, κι άλλα πράγματα. Είπα, ας πούμε, ότι είναι αδιανόητο αυτή η πρακτική που υπήρξε για χρόνια, δηλαδή η πρακτική να υπάρχει ένα συμβόλαιο ιδιωτικής εταιρείας και να μπαίνει μέσα στη σύνταξη. Και είπα ότι όλα αυτά ήταν τρικ, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν από παλιότερες πολιτικές ηγεσίες, για συγκεκριμένους στόχους και ακόμα και σήμερα, αν ψάξετε στο ΙΓΜΕ, κι αν ψάξουν συνάδελφοι και το γνωρίζουν καλά, υπάρχουν τέτοιες παράμετροι και σε σχέση με την υγεία. Δεν θα επεκταθώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ, ολοκληρώστε.
ΜΑΡΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ: Άρα, για να αποκατασταθεί η αλήθεια και να μην υπάρχουν παρερμηνείες, γιατί εύκολα υπάρχουν παρερμηνείες, θέλω να τονίσω ότι είναι η απαρχή μιας προσπάθειας. Εδώ πέρα πρέπει να τονίσουμε, επίσης, με σαφήνεια ότι είναι η απαρχή μιας προσπάθειας αυτής της Κυβέρνησης για την ολοκληρωμένη και σωστή λειτουργία του ΙΓΜΕ, κάτι που στα προηγούμενα χρόνια όχι απλά δεν υπήρχε, αλλά στα μνημονιακά χρόνια υποβιβάστηκε το ΙΓΜΕ από συγκεκριμένη κυβέρνηση.
Σας ευχαριστώ για την ανοχή.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστώ.
Παρακαλώ, κύριε Βαρδαλή, έχετε τον λόγο.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αν και ο κ. Σταθάκης αποχώρησε, θα ήθελα να σχολιάσω ένα ζήτημα που έβαλε για τη θέση του Κομμουνιστικού Κόμματος της Ελλάδας, σχετικά μάλιστα με την ταύτιση ιδιωτικών συμφερόντων. Θα ήθελα να πω το εξής: Είπε ότι δεν κατανοεί αυτήν την ταύτιση του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας με ιδιωτικά συμφέροντα. Κατ’ αρχήν, ούτε υπήρξε, ούτε υπάρχει ούτε πρόκειται να υπάρξει τέτοιου είδους ταύτιση, παρά μόνο στη λογική του κυρίου Υπουργού. Εμείς ταυτιζόμαστε και θα ταυτιζόμαστε πάντα με τα συμφέροντα των εργαζόμενων και των πλατιών λαϊκών στρωμάτων.
Με την ευκαιρία, όμως, που άνοιξε αυτό το ζήτημα ο κύριος Υπουργός, θα ήθελα επί της ουσίας του ζητήματος να πω δυο κουβέντες. Τι γινόταν τότε; Το αστικό κράτος, αντί να δίνει αυξήσεις στους εργαζόμενους, τους προέτρεπε, όπως κάνει και τώρα, να πάνε στην ιδιωτική ασφάλιση, σε ιδιωτικές εταιρείες. Οι εργαζόμενοι πρέπει να βγάλουν συμπεράσματα και από αυτήν την εμπειρία. Οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες έβαλαν λουκέτο –βλέπεις, η ιδιωτική πρωτοβουλία- και οι εργαζόμενοι, παρά του ότι πλήρωναν ασφαλιστικές εισφορές, μένουν ξεκρέμαστοι και τώρα οι κυβερνώντες νίπτουν τας χείρας τους.
Δηλαδή, γιατί για τις τράπεζες, για παράδειγμα, δεν λέτε «δεν μπορούμε με βάση τις δημοσιονομικές συνθήκες της χώρας»; Για τους εργαζόμενους, όμως, δεν μπορείτε. Αυτή είναι η ουσία του ζητήματος.
Και τέλος -μάλλον δεν έγινα κατανοητός από τον συνάδελφο του ΣΥΡΙΖΑ-, εμείς παρά τις όποιες επισημάνσεις κάναμε, την τροπολογία για την πλοηγική υπηρεσία, όπως και για το ΙΓΜΕ, δηλώσαμε ξεκάθαρα ότι θα τις ψηφίσουμε. Το μόνο που ζητήσαμε είναι επειδή υπάρχουν ζητήματα σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση της πλοηγικής υπηρεσίας και συγκεκριμένα συμφέροντα που την προωθούν, τη δέσμευση της Κυβέρνησης ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστώ.
……………………………………………………………………………………………….
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ (Υφυπουργός Εξωτερικών): Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να γνωστοποιήσω στο Σώμα ότι γίνονται δεκτές οι τέσσερις υπουργικές τροπολογίες, η 1088 με ειδικό αριθμό 13, η 1089 με ειδικό αριθμό 14, η 1090 με ειδικό αριθμό 15 και η 1091 με ειδικό αριθμό 16. Δεν γίνεται αποδεκτή η Βουλευτική τροπολογία στο πλαίσιο και της τοποθέτησης που έγινε. Έχει κατατεθεί με αριθμό 1092 και ειδικό αριθμό 17.
………………………………………………………………………………………………
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κηρύσσεται περαιωμένη η συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων, των τροπολογιών ………………………………………………………………………………………………………
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ερωτάται το Σώμα: Γίνεται δεκτή η τροπολογία με γενικό αριθμό 1091 και ειδικό 16 ως έχει;
ΜΑΡΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ: Ναι.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΒΒΑΔΑΣ: Παρών.
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΖΗΛΟΣ: Παρών.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ: Ναι.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΙΚΗΣ: Ναι.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΡΙΔΗΣ: Παρών.
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΔΑΝΕΛΛΗΣ: Ναι.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Συνεπώς, η τροπολογία με γενικό αριθμό 1091 και ειδικό 16 έγινε δεκτή ως έχει κατά πλειοψηφία και εντάσσεται στο νομοσχέδιο ως ίδιο άρθρο.
……………………………………………………………………………………………….
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Με τη συναίνεση του Σώματος και ώρα 20.34’ λύεται η συνεδρίαση για αύριο Τετάρτη 5 Ιουλίου 2017 και ώρα 10.00΄, με αντικείμενο εργασιών του Σώματος: α) νομοθετική εργασία, εκλογή Αντιπροέδρων της Βουλής των Ελλήνων και β) κοινοβουλευτικό έλεγχο, σύμφωνα με την ειδική ημερήσια διάταξη που έχει διανεμηθεί.


    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                        ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ  

Δεν υπάρχουν σχόλια: