17 Οκτωβρίου 2019

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΙΓΜΕ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΝΕΟΥ ΦΟΡΕΑ ΝΠΔΔ (ΕΑΓΜΕ)


      ΠΡΟΣ
      Πρόεδρο Δ.Σ
      Γ.Δ ΕΑΓΜΕ
      Μέλη Δ.Σ
Αθήνα 17/10/2019
Α.Π 47/6.2

  • Οι οργανικές θέσεις της ΕΑΓΜΕ ορίζονται σε 220, αριθμός που κατά γενική ομολογία και εκτίμηση αδυνατεί να υπηρετήσει τις ανάγκες και υποχρεώσεις μιας κρατικής γεωλογικής – μεταλλευτικής υπηρεσίας. Οι προτάσεις όλων των επιστημονικών φορέων, των μελετών που έχουν εκπονηθεί για το θέμα και των εργαζομένων είναι 520 οργανικές θέσεις, πλήρων περιγραμμένες από το Master Plan που εκπονήθηκε από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας το 2011 αλλά και σχετικές εκθέσεις και εισηγήσεις.
  •  Η νέα Αρχή δεν έχει καμιά σχέση με κρατικό φορέα έρευνας υποδομής και εφαρμοσμένης έρευνας στον τομέα των γεωεπιστημών, όπως ήταν το ΙΓΜΕ. Προβλέπεται να λειτουργεί ως μια τυπική υπηρεσία Δημοσίου, με τα πάντα να ρυθμίζονται από το Δημοσιο-Υπαλληλικό Κώδικα και τις σχετικές διατάξεις, με απουσία ρυθμίσεων που να εξασφαλίζουν τον ερευνητικό χαρακτήρα του σε ότι αφορά στο επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό (αξιολόγηση, διαδικασίες κρίσης, επιμορφώσεις, κίνητρα κ.α.).
  •  Υπό το νέο θεσμικό καθεστώς του Ν.Π.Δ.Δ., γίνεται πολύ πιο γραφειοκρατική και δυσκίνητη, εκμηδενίζοντας τις όποιες λειτουργικές ευελιξίες υπάρχουν σήμερα στο ΙΓΜΕ για την υλοποίηση του κύριου έργου του, το οποίο διεξάγεται στην ύπαιθρο προς εξυπηρέτηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α ́& Β ́βαθμού (Κατολισθήσεις, Πλημμύρες, λειψυδρία και Ομάδα Άμεσης Παρέμβασης, Γεωτρήσεις Γεωθερμίας Μεγάλου Βάθους) αλλά και των ερευνητικών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και ανταγωνιστικών η διαχείριση των οποίων πρέπει να γίνεται μέσα από μια πρόσθετη γραφειοκρατική δομή του ΕΛΚΕ που δεν είναι λειτουργική πλέον ούτε στα Πανεπιστήμια. Όπως σας είναι γνωστό στον ΕΛΚΕ μεταφέρονται προς διαχείριση τα εγκεκριμένα 22 εκατομμύρια ευρώ ερευνητικών προγραμμάτων του πρώην ΙΓΜΕ
  •  Με τη διαδικασία της εκκαθάρισης στην οποία έχει τεθεί το ΙΓΜΕ, δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα στην οικονομική διαχείριση της περιουσίας του ΙΓΜΕ αφού πρέπει να προηγηθεί η διαδικασία εκκαθάρισης που από την πείρα προκύπτει ότι αποτελεί μια χρονοβόρα διαδικασία που σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει και την απαιτούμενη διαφάνεια. Επί πλέον αποτελεί και μια νέα κωλυσιεργία στη ικανοποίηση στις εκκρεμούσες διεκδικήσεις των εργαζομένων. Όπως σας έγινε γνωστό ήδη υπάρχουν τελεσίδικες εφετειακές αποφάσεις που εξεδόθησαν πριν τη ψήφιση του Νόμου για την ίδρυση της ΕΑΓΜΕ ύψους 400.000 € περίπου, που μπορούν να εκτελεσθούν από τον υπάρχοντα Τακτικό Προϋπολογισμό χωρίς καμία πρόσθετη επιχορήγηση και με νομική βάση που προκύπτει και από την σχετική γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας. Σήμερα περίπου το 1/3 του προσωπικού έχει πληρωθεί τα δεδουλευμένα αναδρομικά, άλλο 1/3 περίπου μερικώς και το υπόλοιπο 1/3 δεν έχει εισπράξει τίποτα.
  •  Στο νόμο δεν υπάρχει Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας της νέας Αρχής και κανείς Κανονισμός Οικονομικής Λειτουργίας ούτε σχετικές μεταβατικές διατάξεις, σε ότι αφορά στη διαχείριση του Ειδικού Λογαριασμού (ΕΛΚΕ) στον οποίο μεταφέρονται προς διαχείριση τα εγκεκριμένα 22 εκατομμύρια ευρώ ερευνητικών προγραμμάτων του ΙΓΜΕ. Αυτό είχε ως άμεση συνέπεια την παύση μέχρι λίγες ημέρες πριν κάθε επιχειρησιακής δραστηριότητας του ΙΓΜΕ και θέτει ανυπέρβλητα εμπόδια στην ομαλή εκτέλεση των έργων που ήδη έχει αναλάβει το ΙΓΜΕ.

Σχηματικά και περιληπτικά παραθέτουμε παρακάτω τις κύριες διαφορές και τα
προβλήματα που συνεπάγονται:

ΕΑΓΜΕ

 Κατάργηση του διεθνώς αναγνωρισμένου
τίτλου ΙΓΜΕ ̈

 Κατάργηση της εφαρμοσμένη εργοταξιακής
έρευνα, όπως εκτέλεση γεωτρήσεων, pilot
plans κ.λπ.

 Δυσκίνητη οικονομική διαχείριση έργων μέσω
ΕΛΚΕ.

 Προληπτικός και κατασταλτικός οικονομικός
έλεγχος έργων (εγκρίσεις, Παρέδρου,
Επιτρόπου κλπ)

 Δυσκολία στην έγκαιρη ανταπόκριση σε
καταστάσεις άμεσης παρέμβασης.

 Γραφειοκρατικός, δημοσιοϋπαλληλικός
χαρακτήρας

 Χρονοβόρες διαδικασίες με αποτέλεσμα την
αδυναμία εκτέλεσης αναπτυξιακών,
παραγωγικών, ερευνητικών έργων.


ΙΓΜΕ

 Αξιοποίηση εντός και εκτός χώρας ενός τίτλου
καταξιωμένου φορέα

 Άμεση ανταπόκριση σε εφαρμοσμένη έρευνα
και εκτέλεση γεωτρήσεων (τεχνικογεωλογικά,
νερά, γεωθερμία κλπ)

 Ευέλικτη οικονομική διαχείριση.

 Ταχύτερες διαδικασίες εγκρίσεων δαπανών (με
κατασταλτικό μηχανισμό)

 Ευελιξία μετακινήσεων

 Ελεύθερο πνεύμα σκέψης και αντίληψης, που
πρέπει να χαρακτηρίζει κάθε επιστήμονα
ερευνητή.

 Άμεση παρέμβαση με γρήγορες διαδικασίες
για την εκτέλεσης αναπτυξιακών,
παραγωγικών, ερευνητικών έργων


Δεν υπάρχουν σχόλια: